De vragenlijst is een diagnostisch instrument. Het kan je helpen te onderzoeken of je team kwetsbaar is voor de 5 frustraties:

  1. Afwezigheid van vertrouwen
  2. Angst voor conflicten
  3. Gebrek aan betrokkenheid
  4. Vermijden van verantwoordelijkheden
  5. Verwaarlozen van de resultaten

Het is zeker goed om in te zetten als je team onvoldoende resultaten boekt of als er geen conflicten en meningsverschillen zijn.

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel geldt ook bij teamwork. Een frustratie kan gaan groeien en verder ontwikkelen.

Je kan het model ook positief invullen als de leden een samenhangend geheel vormen:

  1. Ze vertrouwen elkaar
  2. Ze gaan openlijk de strijd aan over ideeën
  3. Ze steunen besluiten en actieplannen
  4. Ze spreken elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten
  5. Ze concentreren zich op het bereiken van collectieve resultaten.

Het voor elkaar krijgen van deze teamgeest is niet eenvoudig. Er is concentratie en vasthoudendheid voor nodig  die weinig teams langere tijd kunnen volhouden.

Patrick Lencioni is oprichter en directeur van The Table Group, een management adviesbureau dat zich specialiseert in management teams en duurzame organisatieontwikkeling. Wil je meer weten over dit diagnostisch instrument, dan moet je zeker het boek van hem lezen ‘De vijf frustratie van teamwork’ met als ondertitel ‘Hoe zorg je ervoor dat het samenwerken leuk blijft’.

Aanwijzing voor het gebruik van de test

Geef met behulp van onderstaande schaal aan in welke mate de uitspraken van toepassing zijn op jouw team. Het is belangrijk de uitspraken eerlijk te beantwoorden. Denk er niet te diep over na. De eerste gedachte is meestal de beste. Laat elk teamlid de hele vragenlijst afwerken. Bespreek de uitkomsten en de verschillen tussen de antwoorden. Stel vervolgens vast hoe je ervoor staat als team. Het meest effectief is om vervolgens een teamgesprek hierover te voeren.

Succes!

Lencioni’s 5 Frustraties van Teamwork

 

1.Teamleden bediscussiëren zaken gedreven en zonder schroom of terughoudendheid.
2.Teamleden spreken elkaar aan op zwakheden en niet-productief gedrag.
3.Teamleden weten waar de andere leden mee bezig zijn en hoe ze bijdragen aan de doelstellingen van het team.
4.Teamleden bieden snel en oprecht hun verontschuldigen aan als ze iets hebben gezegd of gedaan dat ongepast was of het team mogelijk schade kan berokkenen.
5.Teamleden zijn bereid offers te brengen voor wat betreft hun afdeling of vakgebied als dat het team ten goede komt.
6.Teamleden komen openlijk uit voor hun zwakheden en gemaakte fouten.
7.Teamvergaderingen zijn uitdagend en niet saai.
8.Teamleden verlaten de vergaderingen in de overtuiging dat iedereen zich committeert aan de genomen besluiten, ook al was er onenigheid in het begin.
9.Het moreel van het team wordt aanzienlijk beinvloed als het niet lukt een teamdoel te realiseren.
10.Tijdens teamvergaderingen komen de belangrijkste en moeilijkste onderwerpen op tafel om te worden opgelost.
11.Teamleden maken zich zorgen over de mogelijkheid dat ze andere teamleden mogelijk teleurstellen.
12.Teamleden hebben weet van elkaars prive omstandigheden en praten daar gemakkelijk over.
13.Teamleden sluiten discussies af met duidelijke en specifieke oplossingen en afspraken over te nemen acties.
14.Teamleden zijn kritisch ten opzichte van de plannen en benaderingswijzen van anderen.
15.Teamleden zijn terughoudend in het etaleren van de eigen bijdragen, maar ruimhartig als het gaat om andere teamleden credits te geven voor hun bijdragen.

HEXACO kandidaat extraversie

Interessant? Schrijf je in voor de nieuwsbrief !

Wij vinden dat medewerkers veel beter geselecteerd moeten worden. 

Lees hier hoe je betere handvatten kunt krijgen: ga bouwen aan je organisatie gebaseerd op data-inzichten!

Je bent succesvol ingeschreven! Dank. Je gaat hier veel plezier aan beleven.